måndag, november 27, 2006

Svar/reaktion

Jag har fått en kommentar om mitt inlägg --> "Instant Books" <-- om kvällstidningsjournalistiken och speciellt boken Den svenske kannibalen jag (tyvärr) läst. Sämre bok får man leta efter och mer sensationslysten.

Jag vill tacka dig Annika för din kommentar och hoppas du tycker det är ok att jag svarar/reagerar på detta sätt. Jag sätter stort värde på din kommentar.

Din kommentar bekräftade mina värsta misstankar, att ni anhöriga inte hade något att säga till om och att ni inte gett ert samtycke till boken. Jag tycker inte att det är etiskt försvarbart att efter så kort tid publicera en "bok" om ett rättsfall.

Jag undrar varför det står på baksidan av boken att om man köper den så går pengarna till en fond för de två små barn som fick sina mammor mördade. Hur går det ihop? Är det ett sätt för förlaget att rena sitt samvete?

Om det nu ska skrivas en bok om div. uppmärksammade brott så ska de anhöriga kontaktas och hänsyn ska tas till dem. Jag tycker att författaren ska lägga ner mycket arbete/research och skriva nyanserat och inte bara i klumpiga Expressentermer. Visst kan jag förstå att människor är nyfikna, jag köpte ju själv boken, det är jag mer än väl medveten om men vi måste tänka på att bakom dessa braskande rubriker finns människor som du och jag. Tänk om det var din mamma, syster, bror eller pappa de skrev om? Tänk om det var din mammas blodiga t-skirt de visade på den där bilden i boken eller i tidningen?

Det är bra att ifrågasätta. Att vi ifrågasätter. Det är så viktigt att ställa frågor och ta ställning. Jag kan bara hoppas att jag gjort det på ett tillräckligt respektfullt och nyanserat sätt.




/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem