onsdag, juli 12, 2006

Instant books

När jag handlade på ICA igår köpte jag två pocketböcker. Den ena boken var en deckare som handlar om en grupp arkeologstuderande på Gotland. Jag tänkte det skulle passa eftersom jag läst arkeologi själv... den andra boken har jag lite svårare att förklara varför jag köpte och jag ångrar mig lite så här i efterhand.

"Den svenske kannibalen" En sensationsbok. Kvällstidningsjournalistik på låg nivå. Ni kanske kom ihåg rubrikerna i kvällspressen?

Det har varit populärt nu ett tag med sk "instant books" alltså snabba böcker om mordfall och/eller om aktuella kändisar. Böckerna kommer ut inom 2-4 månader och det är ju ett ganska snabbt förlopp. Nu är ju det här den enda boken jag läst från förlaget -->"Big bok"<-- men bokens förarbete kan rimligtvis inte vara särskilt ingående och jag funderar på om det är etiskt försvarbart att efter så kort tid efter att publicera en bok? Och vad tycker de anhöriga? Har de gett sitt samtycke? Dessutom finns det bilder i boken på sambons anteckningar där han skriver att han vill dö efter att han sett hur hans sambo blivit brutalt knivhuggen hemma i köket, det finns en bild på köket där hon mördades och ytterligare en bild på hennes sönderrivna foto som gärningsmannen rev sönder efter dådet.

På "Big boks" hemsida, via en --> länk till Metro <--står det att författaren Pelle Tegesson skrivit utifrån polisens förundersökningsprotokoll. Går det att få en rättvis bild av det som utifrån dessa? Jag är högst tveksam, det hela ger mig en fadd smak i munnen och jag blir illa berörd. Ja, jag sitter ju själv här med en av dessa böcker i handen. Det är äckligt att böckerna skrivs och ännu äckligare att böckerna läses. Det här är ingen fabulerad mordhistoria utan verklighet. Dessa människor: offer, anhöriga och gärningsman finns på riktigt. Det liksom gottas i alla detaljer. Det ska komma böcker om Knutbymorden, om Hagamannen och om Bobby...

Alltså, nu har jag läst igenom en del av artiklarna om morden och jag kan säga att läsa boken är som att läsa Expressen, vissa ord och uttryck är till och med detsamma... och bilderna.

/K

2 Kommentarer:

Blogger S-Man sa...

En kvällstidning i bokform...
Låter väldigt tveksamt.

=/

17:59  
Anonymous Anonym sa...

Denna bok är helt skriven ur förundersäkningsprotokollen.
Vi tyckte som anhörig inte om det alls.Dom ringde och tjatade till sej att få kopiera tommies bilder ifrån hätes tiden.Bara dom som redan varit ute i media.Tommie själv har inte läst boken och tänker inte göra det.Jag som hans mamma har läst den.Tycker att de är så fräckt gjort.Tommie har sjäv blivit kontaktade av människor som vill göra en bok om allt dett elände.Men han är inte redo för det ännu.Man börjar ju undra är det tillåter igentligen.Inte så roligt att andra människor ska tjäna pengar på andra folks olycka..

00:21  

Skicka en kommentar

<< Hem