söndag, november 19, 2006

Döden, döden


Igår träffade jag alltså J utanför Stockholms stadsmuseum för att se utställningen om döden. Det var ett något förvirrande upplägg och vi blev båda rätt irriterade och fick inte ihop det riktigt. Jag tror att vi tog allt i omvänd ordning eller nåt. Vissa saker var rätt intressanta och ganska hyfsat gjort men andra grejer... jag vet inte om vi båda är lite yrkesskadade för vi var rätt kritiska speciellt när det inte fanns någon tydlig och klar information om vissa föremål eller röriga listor som inte hängde ihop kronologiskt. Eller den stora tavlan över Stockholm med lampor som lysste vid vissa punkter där det hänt ett eller annat otäckt mord, där det spökade eller där Stockholms alla galgackar fanns. Mitt emot fanns det en pulpet med inplastade informationsblad och tanken var väl att det skulle finnas någon slags struktur men... Idén var bra men det funkade bara inte utan var för primitivt och rörigt.

Vi fikade i Stadsmuseet i alla fall bland alla barnfamiljer. det var VÄLDIGT många barnfamiljer. Dagens fynd blev två reflexer med dödstema. En rosa döskalle och ett orange spöke. Jag fick två något försenade födelsedagspresenter. =)


Jag tillbringade kvällen hos mina föräldrar och åt en god middag, fick flera presenter och sov sen över där till idag. Jag fick skjuts hem av Sv som skulle åka bort under dagen. Jag kom hem, svidade om, vattnade blommor, gav katten mat och åkte sen till söder för att sjunga på Frälsningsarméns gudstjänst. Det var roligt att sjunga och jag blev glad i hela kroppen. Jag tror och hoppas att jag förmedlade det till de som lyssnade. En tjej i kören skulle soldatinvigas och det var lite speciellt att få vara med om det.

Jag kom hem efter 12 någon gång, käkade lunch och sen somnade jag. Jag som hade tänkt ta en cykeltur idag när det var så fint väder men så blev det inte.

Nu sitter jag här med en skräckfilm bakom ryggen. Bläk. Jag ska nog stänga av den... kanske. Det skriks aldelles för mycket och blodet spattar, det hör jag och ibland måste jag ju vända mig om för att se vad som händer. Kan inte låta bli. Typiskt va?

/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem