tisdag, november 21, 2006

Seriearkivarien



Jag ska försöka klargöra utan att hålla en föreläsning, möjligtvis en halv ;) om vad ett arkiv är. Jag har kanske blivit lite yrkesskadad och tror att alla förstår vad som menas.

Alltså:

Ett arkiv- Bestånd av handlingar som har tillkommit i en myndighets/enskilds verksamhet och som har arkiverats hos denna.

Arkivbildare- Myndighet, företag, förening, annan organisatorisk enhet eller enskild person genom vars verksamhet ett arkiv uppstår.

Arkivförteckning- Sökmedel där ett arkivets innehåll redovisas, vanligen systematiskt i serier och volymer.

Arkivhandling- Handling som upprättats av eller inkommit till en arkivbildare som ett led i den verksamhet och som har arkiverats.

Arkivtyp- Det finns statliga och kommunala arkiv samt föreningsarkiv.

Serie- är en benämningen på en viss typ av handlingar, t.ex. ”Protokoll” . Serien har alltid en viss kodbeteckning som kallas seriesignum, t.ex. ”A 1 a”. Serierubriken, t.ex. ”Styrelseprotokoll”, beskriver vilken typ av handlingar det är frågan om.

Serieindelningen sker normalt enligt det allmänna arkivschemat som är en förteckningsplan med fasta huvudavdelningar. Serien består i sin tur av volymer.

Struktur- Arkivbildare ->> Serie ->> Volymer.
En arkivbildare har flera serier. En serie består av flera volymer.

Volym- Fysisk enhet (te x arkivkartong) som innehåller arkivhandlingar.

, nu håller jag på med det där enorma polisarkivet någonstans i Stockholmo. Sist jag räknade var det 649 volymer i en serie. Som jag skrev tidigare... det är många serier.

Tyvärr är det inte teckande serier som menas, ibland önskar jag lite att det var så. ;). Fast jag är rätt nöjd ändå.


0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem