fredag, juni 09, 2006

Jag förstår inte...


Nu ska jag skriva om en händelse jag läste om i tidningen "Söder om Söder" som gjorde mig både ledsen, upprörd och rent utsagt förbannad!

Ett gäng ungdomar/barn i åldern 12-14 i Vårberg jagade ut en ung älg på ett parkeringstak. Älgkalven blev så stressad att den kastade sig ut från taket och bröt båda frambenen. TROTS DETTA! fortsatte ungjävlarna att hetsa kalven som försökte söka skydd och lyckade ta sig över stängslet till tunnelbanespåret. Fjolårskalven som var svårt medtagen efter fallet (den hade ju brutit två ben!) och som hade fått ström från spåret i sin kropp avlivades.

Tydligen stod det ett 50-tal människor vid stängslet som tittade på (och det är väl ok) men det berättas i artikeln att folk spottade på älgen och någon kastade en glödande cigarett på det döende djuret. Som om det inte led tillräckligt!

Jag blir så jävla förbannad! Dels på de ungdomar som inte tycks ha någon som helst medkänsla eller empati för någon levande varelse och som dessutom inte verkar förstå konsekvenserna av sina handlingar. Är de helt känslokalla eller bara dumma? Kanske både och? Kanske kan man här blanda in barnuppfostran, att vuxna lär sina barn respekt för levande varelser?

Sen blir jag upprörd över de individer som förnedrar djuret ännu mer genom att spotta och kasta cigaretter. Nu vet jag inte om det var vuxna människor eller inte, men det spelar egentligen ingen roll! Oavsett, så behandlar man inte levande varelser på det viset! Man gör inte det! Jag kan inte förstå en del människors känlolöshet och föraktfullhet. Jag fattar inte...

Tunnelbanan stod stilla under några timmar innan slutligen en kranbil lyfte bort djurets kropp från spåret.

För mig är det oerhört. Nu var jag inte där personligen så jag vet inte hur det var eller exakt hur det gick till. Men likväl så känner jag för älgkalven.


Bilden är från: Karlssons blandning - Webgodis


/K


0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem