fredag, juni 02, 2006

Hos Glajjdoktorn


Igår var jag hos optikern. Jag har i sex år gått med lite för starka glasögon så nu ska jag byta ner mig ett hack för att inte anstränga ögonen alltför mycket. Nu kan det ju tyckas onödigt att köpa nya glasögon (och linser :) om jag nu ser så bra med dem jag har men ja, jag är väl lite fåfäng helt enkelt. Jag vill förändra mitt utseende lite grann och de här glasögonen jag bestämt mig för är flera strån vassare än de jag nu har.

Jag vet att det är modernt med stora glajjor, (min gode vän "S-man" har skrivit om detta) men det är så fuult! De hade hur stora glasögon som helst och jag åkte tillbaka till 1980-talet då jag gick i högstadiet. Jag hittade ett par nästan exakta kopior på de svarta stora plastglasögon jag hade då. Huu! Optikern talade om att det ofta kom in unga södermalmstjejer och ville ha stoora glasögon, ju större desto bättre.

Men härom dagen, när jag åt lunch med en väninna och hennes 20-årige son, såg jag en ung tjej som kom ut från en hipp klädesbutik på Götgatan. Hon hade stora glasögon som säkert täckte halva ansiktet, de såg ut som stora simglasögon. Det är jätteinne jag vet, men jag kan inte förstå att någon kan tycka det är snyggt eller ens särskilt coolt. Det ser bara dumt ut tycker jag. Eller så börjar jag bli gammal.. Nej, det är inte det. Jag har haft sådanna glasögon själv under 80-talet (ja ok inte modell simglasögon/cyklop) och jag tyckte antagligen att de var snygga då.

Men det var då! Förut! Inte nu! Been there, done that!

Solglasögon kan jag kanske förstå att man vill ha lite större... kanske, men bara därför att man blir bättre skyddad av solen men det är fasiken inte snyggt och jag skulle definitivt inte passa i det.

Back to glajjdoktorn. Jag kollade synen och under hela tiden när vi satt i det lilla rummet bakom butiken borrade de i fastigheten intill. Det gick inte att prata, det gick inte att tänka. Det hela var en något absurd situation och vi kunde inte låta bli att fnissa åt det komiska i det.

Tänk er senariot

Optikern: SER DU ÖVERSTA RADEN?!!
Jag: JAA! LITE: A, H, K, ehh T!!
Optikern: BRA!! VILKA PRICKAR ÄR RUNDAST OCH TYDLIGAST?!! DEN HÄR .... ELLER DEN HÄR?! DEN HÄR ... ELLER DEN HÄR?!!
Jag: DEN FÖRSTA!!!

Och så där höll det på. Och borrandet tog aldrig slut.

Det blev än nu mer absurt när min optiker kom ut i jättestora gula hörlurar ute i butiken! Haha! =) Det är humor det! Åh vad vi skrattade!

Mina glasögon och provlinser kommer om ca två veckor, tills dess får jag hålla till godo med mina något alldagliga och lite för starka glasögon.

Bilden är tagen av Carl-Erik Granath; ©Nordiska museet


/K

1 Kommentarer:

Blogger S-Man sa...

Ja usch ja för alla dessa stOOra glajjor. Tycker oxå att det ser helt förjäälig ut!

22:24  

Skicka en kommentar

<< Hem