tisdag, maj 23, 2006

En nyckelperson


Idag hade jag mitt andra möte på jobbet med projektsamordnaren som ska styra upp nyckelhanteringen inom LSS gruppbostäder och eftersom jag är nyckelansvarig på vår enhet så är det jag som ska ta tag i det och styra upp det hela.

Jag fick reda på allt det här i förra veckan och har varit ganska stressad över det. Men nu har jag lugnat ner mig och jag tycker faktiskt det är roligt att planera, informera och genomföra ett nytt system och nya rutiner med nyckelhantering.

När jag kom till stället i början av december var det ännu rörigare vad gäller nycklar än vad det är nu. Det fanns massor av nycklar som låg i en glasburk och som ingen visste vad de gick någonstans. Dessa nycklar finns iof inte kvar (de rensades ut). Fortfarande är det rörigt och jag har inte orkat ta tag i det, vare sig innan sjukskrivningen eller efter. Men nu är det alltså dags, med mindre än 10 dagar kvar på jobbet... hepp!

Vi har nyckelkvittens och markering finns på vissa nycklar men det är absolut inte komplett och det finns en hel del brister... (men det är ju just därför vi/jag ska försöka få överblick över det hela.

Syftet med det här är naturligtvis att det ska bli en säker nyckelhantering. Vi som personal har stort ansvar för brukares nycklar osv. Det måste finnas någon slags kontroll över dels vilka nycklar som finns i nyckelskåpet, hur många nycklar som finns och vilka personer som har vilka nycklar.

Det är flera olika delar i detta arbete och

Jag ska:

1. kontrollera allt det där jag skrev ovan i kursiv stil
2. skriva en inventeringslista över alla nycklar
3. Skriva en lista över vilka i personalgruppen som har vilka nycklar
4. Utforma ett lättförståeligt system över märkningen av nycklar
5. Märka de nycklar som behövs på det sätt jag finnner lämpligt
6. Göra en lista över in/ut-kvittering av de nycklar som används dagligen (detta kommer säkert en del tycka är onödigt). Detta kommer vi att diskutera i morgon på mötet.

I morgon på APT-mötet ska jag informera mina kära kollegor om vad som komma skall. Men jag är redo och förberedd... :)

Jag har lite sovmorgon i morgon iaf, börjar kl 11.00 och jobbar till 20.30... (jösses, denna vecka tar aldrig SLUUT! Det är bara onsdag i morgon! It sucks! :=

/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem