onsdag, mars 07, 2007

Eskapader i tunnelbanan


Veckan bara svischar förbi! Ja ni vet hur det är, nu är det redan onsdagskväll och snart helg, igen!

Jag har jobbat en arbetsvecka men det känns längre. Ändå har jag bara sniffat lite på ytan på det jag kommer pyssla med, ordna och förteckna arkiv. Det kommer ta ett tag att tränga ner i materialet, att lära mig hitta, förstå arkivstrukturen och hur den som förtecknat innan mig har tänkt. För jag börjar mitt i vilket på ett sätt gör det hela lite knepigare men intressant. Som sagt, jag får ge mig själv tid att klura på de svårigheter som uppstår och jag behöver faktiskt inte fixa dem med en gång! Och jag kan till och med be om hjälp! =O

Hela veckan har jag gått och trott att arbetstiden är 08.00 till 17.15. Nu visar det sig att det är 08.00 till 16.45. På fredagar däremot slutar vi 16.15, det var kanske det jag missförstod. fast det har jag skrivit. Jaja, jag kan behöva lite plustimmar. fast än så länge är jag inte inne i systemet så jag kan i princip komma och gå som jag vill, det registreras inte någonstans. men eftersom jag generellt sätt är en väldigt ärlig människa så skriver jag upp när jag kommer och när jag går för att kunna föra in det senare. Detta att inte vara inne i systemet innebär också att jag ännu inte fått någon e-post men telefon och eget rum, det har jag! De ska ju fixa det men det är massa användar-id som ska skickas hit och dit och fram och tillbaka.

Mitt rum har sett väldigt kalt och opersonligt ut men igår köpte jag lite blommor och det ser genast mycket trevligare ut!

I morse missade jag tunnelbanan tidsmässigt med en minut men i det läget gjorde det inte något eftersom tunnelbanorna stod stilla och alla perronger mellan Sätra och Liljeholmen var utrymda pga en brand i Axelsberg. (kolla lite närmare på t-kartan... hittade den: --> här <--) I trappen hade de ställt upp en skylt så att vi skulle förstå att man inte skulle gå ner. Nu gjorde jag det i alla fall. Gick ner alltså. På något sätt gick informationen på skylten inte in (kanske var det för tidigt på morgonen) för jag fick för mig att det inte gällde åt det hållet jag skulle åka. Jag hann bara gå två steg ner i trappan föränn det kom en spärrvakt kutande i knallgul väst och gastade:

"Hallå! Var ska du? Ser du inte..." så pekade han på skylten och himlade med ögonen.

Jag stammade: "Alltså... ehh jag skulle bara..." och så vände jag mig om och gick.

"Det går bussar från "där och där" informerade han kort.

Det stod också på skylten.

Jag lommade bort till busshållplatsen och det var massor, massor med människor. Och inga bussar. Jo det var det! Fast de gick i skytteltraffik åt andra hållet. Tillslut kom det en buss men den var knökad och det fanns ingen chans att komma på den. Jag försökte inte ens. Och så rätt som det var så var det någon som sa:

"Nu går tunnelbanan igen!"

Så då knallade vi som var kvar tillbaka till t-banan. 20 minuter att filosofera på. Sen gick det väl rätt bra. Det finns liksom inte så mycket att göra och det är egentligen ingen idé att bli arg heller. Det är som det är och jag kom bara en kvart för sent. Fast jag har ju flextid så det är inte hela världen och det var inom den tiden så... Föresten har jag köpt coolaste väskan idag! Det finns hur många roliga klädes- och prylaffärer som helst på Nytorgsgatan, Bondegatan och däromkring! Nu var klockan närmare 18 och affärerna stängde mitt framför nosen på mig. Jag får gå och botanisera där i helgen eller en annan dag efter jobbet. Köpte väskan på --> Coctail Deluxe <-- Bondegatan. Nu ska jag dricka lite te. Hejhej! /K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem