onsdag, februari 28, 2007

En viktig film och musik som berör



Och så fick jag en sån väldig lust att se en bio och jag tänkte att "Dreamgirls" skulle sitta fint. Jag kollade upp på nätet när och var den skulle gå och åkte in till Sergel. Men när jag kom dit gick den inte där utan på Heron city, jag måste sett fel. I alla fall, jag åkte inte hem och surade eller nåt utan såg den svenska filmen --> "Den nya människan" <-- om tvångsstereliseringarna som gjordes i Sverige.


Det är inte alls länge sen, faktiskt nutid även om inte jag var född då. Oftast var det unga kvinnor som av någon anledning inte ansågs passa in i samhället som blev tvångssteriliserade. Egentligen var det vanliga kvinnor som råkade komma från fattiga förhållanden med många barn i familjen. Filmen utspelar sig 1951, men tvångssteriliseringen i Sverige pågick mellan 1935 och fram till 1970-talet! Och det var många, många tusen människor som tvingades till detta! Fattigdomens lösning enligt läkare och politiker var att tvångsterilisera dessa unga kvinnor eftersom de ändå inte kunde försörja så många barn.

Det är en bra film och en mörk skamlig del i Sveriges historia som det inte pratats så mycket om tidigare, kanska daga att ändra i historieböckerna?

Nu lyssnar jag på underbara underbara --> India Arie. <-- Hennes musik går rakt in i mig själv, som en vibration som aldrig tystnar. Hon har förstått det stora, vad det går ut gå på. Varför vi är här. Jag hör det i hennes texter, i hennes sång.

/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem