tisdag, februari 20, 2007

Alphonse Mucha-utställning på Dansens Hus


Jag och mamma var på en jättefin utställning på Dansens Hus i Stockholm. Det var en konstutställning med Alphonse Muchas affischer från 1800-talet. Det var grafiska bilder och målningar. Målade affischer föreställande den berömda aktrisen Sarah Bernhardt i full teaterkostym som Hamlet, Medea och Kameliadamen. Han gjorde även reklamaffischer för champange, kex, choklad och cigaretter mm. Han målade allegorier föreställande kvinnor som konsten och musiken, poesin och dansen.

Efter utställningen fikade vi och jag köpte en fin röd tröja med tryck på. Den kostade 90 kr och det var ju billigt tyckte jag. Sen när jag stod vid kassan stod det 165 kr. Men eftersom jag trott att den kostade 90 kr och det stod det på galgen så fick jag den för det priset. 75 kr billigare.


/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem