tisdag, juli 25, 2006

Mera bad och en katts små egenheter


Nu har jag kommit tillbaka från badet och det var verkligen skönt! Det gick att vara i hur länge som helst men tillsist gick jag ju upp iaf. Fast nu är jag nästan lika svettig och klibbig igen. Det enda svala stället i närheten är trapphuset. Jag kanske ska bosätta mig där ett tag, sitta framför dörren min, med en god bok i handen och en flaska vatten bredvid.

Katten lade genast beslag på den nyinköpta gröna mattan jag köpte till balkongen. Hon ligger utsträckt på mattan och flämtar i värmen. Jag har ställt ut en skål med vatten till henne så hon kan dricka där ute, så slipper hon gå så lång i värmen :) Fast det är klart... hon behöver ju lite motion. Hon har lite mage som hänger och slänger rätt bra när hon springer genom lägenheten.

Hon är lite till åren numera och för det mesta ligger hon och sover. Hon har sina favoritställen. Soffans ena kant, huvudändan i min säng, min skrivbordsstol. Ja det är väl alla platser där man kan sitta. Hon lägger beslag på allihopa. Behöver jag säga något om vem det egentligen är som bestämmer här hemma?? ;)

Hon kan vara hur lugn som helst men så plötsligt får hon värsta spelet och kutar omkring som en torped i lägenheten för att få ur sig all energi. Hon har sina favoritlesaker, ett snöre och en lite luddig boll som hon lägger i sin matskål. Jag förstår inte, försöker hon säga mig något här eller?? ;) Den där bollen har hon haft jättelänge och emellanåt har den försvunnit spårlöst och jag tänker "Jaha nu har jag väl dammsugit upp den, nu är den borta" men på något mystiskt sätt så lyckas hon leta reda på den igen, för rätt som det är så dyker den upp vid matskålen.

Hon är min sovkompis (om ingen annan dyker upp, då får hon snällt flytta på sig ;) också. Ofta ligger hon vid min sida med huvdet på min höft och tassen uppsträckt mot min mage. Ibland får hon för sig att ligga på mig med huvdet under hakan och med båda tassarna sträckta upp mot min hals, som en omfamning. Är inte det kärlek så säg?? :) Hon har rätt vassa klor så det är lite otäckt om hon kommer åt halsen eller min mun. Då försöker jag flytta på henne eller lägga täcket emellan. Hon brukar väcka mig på morgonen genom att bita lite eller mycket i armen. Jag brukar dra täcket över huvudet. Efter ett tag när hon har hoppat på mig tillräckligt mycket och promenerat rakt över mig några gånger vaknar jag, går ut i köket och ger henne lite mat och vatten, kanske öppnar jag balkongdörren så hon kan gå ut lite.

Hon älskar att hoppa över till portens tak. Hon tråklar sig förbi jalusinen jag satt upp och balanserar på utsidan, sedan hoppar hon elegant över. Oftast tar hon sig över till grannens balkong och vad hon gör där vet jag inte... hoppas bara hon inte bajsar i deras blommor.

För flera år sen (det var en annan granne då) hade jag inget vind/kattskydd och hon hoppade naturligtvis direkt över på porttaket och vidare till grannen. Jag fick lite smått panik och började banka på hans balkong för att försöka skrämma iväg henne därifrån. Hon brydde sig inte ett dugg. Till historien hör att min granne var hemma och låg och sov. Naturligvis vaknade han av allt oväsen och undrade vad det var. Jag förklarade stammande att min katt var på hans balkong... Åh, vad det var pinsamt! Till råga på allt såg han väldigt bra ut och jag ville absolut inte göra ett dåligt intryck. Jaja, så kan det gå... Jag bad om ursäkt och köpte en blomma till honom. Sen satte jag upp vind/kattskyddet och det funkade bra i ganska så många år. Nu tycks det dock ha mist sin ursprungliga funktion men jag orkar faktiskt inte riktigt bry mig.

/K

1 Kommentarer:

Blogger S-Man sa...

Hon verkar vara en enveten liten rackare!

=)

18:42  

Skicka en kommentar

<< Hem