söndag, juli 23, 2006

Dead Man



I kväll har jag sett Jim Jarmusch film "Dead Man"med Johhny Depp. Den är vacker och både komisk, burlesk och brutal på en och samma gång. En film som går in och andas lugn trots allt detta. Dialogen är superb och filmklippen långsamma. Det är en långsam film. Den andra behållningen är musiken, helt underbar musik av Neil Young och poesi av William Blake. Andra skådespelare som medverkar är bl a Robert Mitchum, John Hurt, Iggy Pop, Lance Henriksen och Gabriel Byrne.

Min beundran för Johnny Depp har hållit i sig från tidiga 80-talet fram till idag. Han går från klarhet till klarhet och vågar välja manus och filmprojekt som är annorlunda. Han är allt annat än mainstreem och väljer sina roller med omsorg och antar jag, efter vad han tycker är roligt. Jag har sett nästan alla hans filmer, det finns kanske en eller två jag inte sett.

Första gången jag såg honom var i serien "21 first Jump Street" under 80-talet, senare såg jag honom i Waters film"Cry Baby". Jag har ingen direkt favoritfilm men det finns filmer jag tycker mer om än andra som han medverkat i. Tim Burtons film "Edward Sissorhands" är en favorit, Hallströms "Gilbert Grape"en annan och så gillar jag Depp som Jack Sparrow i "Pirates of the Caribbean" där han verkligen får spela ut hela sitt register. Ah, Jack Sparrow är en härlig karaktär, lite härligt oborstad sådär... ;)

/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem