måndag, juni 19, 2006

Mindfulness/medveten närvaro

Idag har jag känt mig ledsen och lite orolig. Vet inte varför, detbara är så. Livet går återigen på sparlåga och på ett sätt kanske det är bra... Jag är trött mest hela tiden tycker jag. Men det är klart, ett hyfsat bra jobb vore inte helt fel. Bara tanken att gå arbetslös igen får mig att vrida mig av obehag. Jag kommer ihåg hur det var. Söka jobb på jobb, både de jag vill ha och de jag inte velat ha, men som jag sökt för att komma upp till af:s månadskvot på sökta jobb.


Idag har jag varit på avslappningsövning hos min sjukgymnast och det var jätteskönt! Är rätt trött efter det också. Jag fick träna på en avslappningsövning som heter:

Mindfulness (medveten närvaro)
1. Stanna upp
2. Observera-, iaktta tankar beteenden, känslor och kroppsliga förnimmelser just i denna stund
3. Acceptera- det jag känner utan att värdera och utan att dömma. Bekräfta känslor och tankar. De får finnas där
4. Låt sedan känslorna och tankarna gå... och släpp taget. Tag hjälp av andningen utan att tänka på något annat

Jag vet inte om det funkar än, men jag vet att jag blev skönt avslappnad och stilla, alldeles stilla i mig själv.

Sinnesro och frid. Det är det jag behöver,

just nu.


/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem