onsdag, maj 03, 2006

Jobbintervju 4; Manpower Rekrytering
















I morse var jag på AF Expo på Sveavägen. Manpower rekryterade arkivarier och registratorer som konsulter. Jag kom ångande (fem min försenad aj aj!) och satte mig diskret längst bak. Det var väl en 25 personer som satt där. Mest kvinnor men även en del män, alla i övre medelåldern. I alla så var det känslan jag fick när jag kom in. Jag kände en del konstiga vibbar från människorna som satt där, en salig blandning av översittarakademiker och kufar (jag tillhör inte någon av dem). Jag ryggade tillbaka lite i dörren. Jag vet att det inte finns någon gänse norm om hur en arkivarie är. Jag har träffat på en hel del och det finns de som är trevliga och positiva.

Vi fick information om Manpower och lite om hur det hela går till. Vi skulle skriva upp oss på en av fyra listor för intervju.

När jag skulle skriva på listan, stod det en kvinna och kikade över axeln på mig. Jag trodde hon var en personal från AF för hon hade ett sånt sätt, som om hon hade någon slags kontrollfunktion. Men hon var ju arbetssökande precis som jag visade det sig. Hon sa till mig med inställsam röst: "Och så går du illa kvickt och ställer dig i kön och lämnar listan". Nu var jag alldeles för långsam för henne. Jag hann knappt skriva klart och samla ihop mina grejer föränn hon fräste och brusade upp mot mig. Otrevliga jävla översittarkärring! Säger jag.

Jag fräste: "Men ta det lite lugnt!" Och gav henne en ilsken blick tillbaka.

Sådana där människor alltså... i den mån det går, försöker jag undvika dem men de verkar ju finnas överallt. Tyvärr. De verkar dras till mig också, hur nu det kan komma sig. Ja, jag vet att jag är en känslig person och det ligger mig i fatet ibland men jag är bra ändå! Och det ger ju inte dem någon rätt att vara vare sig otrevliga och elaka mot mig.

Ok, jag släpper det där nu, har gått och irriterat mig hela dagen. Det hjälper att skriva om det. Faktiskt.

Jag var sist ut och intervjun gick på fem minuter. Rekryteraren frågade lite vad jag hade gjort och jag berättade det, hon fick min meritförteckning och det tyckte hon var bra att jag hade den med mig. Hon kunde ju se att jag inte hade någon yrkeserfarenhet inom arkivsektorn. Hon frågade om jag ville jobba hos dem som konsult. Jag sa att det ville jag men att jag inte riktigt vet vad det innebär. Så där fanns en osäkerhet hos mig. Hon tyckte inte att det behövde vara till min nackdel att jag inte hade någon arbetslivserfarenhet. Om jag vill jobba, är framåt och är en lättsam och trevlig person att ha att göra med så kanske det kan gå iaf (och det är jag ju...). :)

De skulle höra av sig.... (har man hört den förut eller?)

Drog sen en sväng på stan. Gick från city till Gamla stan och tog tunnelbanan hem därifrån. Har precis ätit lite sparrissoppa med färsk sparris i och ägg. Mycket gott.

Min kompis V ringde för ett tag sen och hon behöver lite hjälp med att bära flyttkartonger. Ska träffa henne på söder efter klockan 17.00.

Måste rusa nu!
Adju!

/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem