fredag, april 14, 2006

Långfredag


Idag ska jag åka till min vän G. Vi ska äta påskmiddag tillsammans med hennes äldsta son och en av hans kompisar. Det blir lite knytis, jag ska köpa lite mat. Vi firar ju påsk och är lediga av en anledning därför tänkte vi hyra den omstridda och kritiserade filmen "The passion of the Christ" Jag såg den på bio när den kom och blev både berörd och upprörd. Jag grät floder. Jag tycker den är otroligt bra, visst är den våldsam. Men är det så konstigt? Den handlar om Jesus tolv sista timmar i livet innan han dör på korset. Det ska göra ont. Den är brutal. Den ska vara det.
Jag förstår att filmen upprör. En del menar att det kristna budskapet försvinner i filmen eftersom den fokuserar så mycket på tortyren och att porträtten av de skriftlärde och romarna kanske inte är så nyanserade som man skulle kunna önska. Ja, det kan man ju tycka. Fast det tycker inte jag.

Andra menar att filmen är antisemitisk. Det kan jag inte riktigt förstå. Jesus var själv jude. Det var de skriftlärda som ville få bort honom, inte hela det judiska folket. Filmen väcker rädsla och en del tabun till liv hos många människor. Och människor har rätt att få bli upprörda och ha sina åsikter om filmen, så länge jag få ha min.

Filmen är vacker, brutal och blandas upp med tillbakablickar från Jesus liv. Det gör det hela lite lättare för det gör faktiskt rent fysiskt ont i min kropp att se Jesus bli piskad i all oändlighet.

Jag kommer ihåg filmen "Kristi sista frestelse" med Willem Dafoe som Kristus. Även den filmen blev otroligt uppmärksammad när den kom och var mycket kontroversiell och flera kritiska röster hördes, oftast från kristet håll. Om jag inte minns fel så blev den banlyst av Vatikanen och den katolska kyrkan. Jag tycker det är märkligt (fast jag är egentligen inte särskilt förvånad). Kristus framställs som mänsklig. Och han var ju det... också! Människa och Gud i en och samma person. Är det inte det som är en del av det kristna budskapet?

Ok, jag avslutar denna diskussion här. Hoppas jag inte har trampat alltför många på tårna. Äsch föresten, jag har rätt att skriva och uttrycka mina åsikter och det jag känner! Jag tänker inte be om ursäkt för det!

Idag har jag svårt att säga Glad Påsk idag! Däremot kan jag önska er alla en lugn och skön helg!

Kram! K

1 Kommentarer:

Blogger KarinC sa...

Fuck it på dig själv! Plutten.

00:58  

Skicka en kommentar

<< Hem