tisdag, mars 21, 2006

Norma Jean/Marilyn



Jag håller på att läsa boken "Blonde" av Joyce Carol Oates. Boken handlar om Norma Jean Baker eller Marilyn Monroe. Det är ett gripande och komplext människoöde författarinnan berättar om. Boken är dock ingen biografi utan en helt igenom skönlitterär roman. Men jag tycker mig någonstans kunna ana människan/flickan/kvinnan bakom den mytomspunna. Ibland är det som hon är två olika personer och visst kanske det var så? Norma Jean och Marilyn. Två sidor av samma person.
Norma Jean - det sårbara barnet som bara vill bli älskad (som alla vi andra). En blyg, rädd och tillbakadragen flicka. Och som inte tror att hon har ett eget värde i sig själv och därför inte värd att älskas.
Marilyn - myten, sexgudinnan. Exponerad, beundrad och Glamorös. Som ju också vill bli älskad och som blir det men bara genom andras ögon. Genom männens ögon.

Jag får se, genom boken och författarinnans ord, en glimt av en väldigt ensam och sårbar människa och en del bilder som finns på Norma Jean/Marilyn (jag har letat lite) är så hudlösa och allt sitter i hennes ögon, hennes blick. Ibland lyckas hon kamofluera det, ensamheten. Ibland inte. Vissa bilder griper tag i mig och går rakt in i hjärtat. På en del bilder ser hon nästan lycklig ut. På andra bilder ser hon på oss eller på kameran med en hjärtslitande öppen blick. Hon ser rakt in och visar en del av sitt sårbara jag. På andra bilder (som den i färg ovan) är hon Marilyn ut i fingerspetsarna. Vampen.

Om ni inte redan nu märkt det, så är jag djupt tagen av boken. Därav den ibland något melodramiska tonen i det jag skriver.. Nej, jag vet inte vem hon var. Norma J/Marilyn. Jag vet bara att hennes liv och mystiken kring hennes person faschinerar mig och att boken "Blonde" är väldigt, väldigt bra.

Läs boken, gör det. Det är den värd. Det är Joyce Carol Oates värd. Jag hoppas hon får Nobelpriset. Jag vet att hon kommit upp som eventuell pristagare i flera år. Hoppas bara akademien inser vilken stor författare hon är. Jag har läst flera böcker av henne men det var länge sen och jag kommer inte längre ihåg vilka böcker det var. Jag ska kanske återupptäcka hennes författarskap igen?

/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem