måndag, april 09, 2007

I Samlarnas spår



Igår var jag mamma, bror, moster och morbror på Nordiska Museet och utställningen Storsamlaren. Vet ni vad mycket olika saker folk samlar på? Du samlar kanske själv på något?





Intressant utställning med delar av samlingarna, t ex:

Ambulansmodeller
Bubblan-modeller (bilar)
Bryggeriföremål, 1900-1970-tal
Cigarr- och cigarettändare
Citruspressar
Brevknivar med djurfigurer
Dockor
Elefanter
Erotica (böcker, tidningar, affischer, foton, konst)
Ficklampor i plåt
Fingerborgar
Fällor för möss, råttor, sorkar, mullvadar, näbbmöss
Förstoringsglas
Hattnålar
Hänglås
Kapsyl- och ölöppnare
Kinderägg-figurer
Korkskruvar
Kritpipor
Leksaker, 1950-1960-tal
Luktsuddisar
Miniatyrhus
Märken på kläder
Pappersdockor
PEZ-figurer
Plåtburkar (albyl, magnecyl, läkerol m.m.)
Puderdosor
Matsedlar och menyer
Modeller av redskap
Mumintroll
Rörpinnar, pinnar man rör målarfärg med
Servisporslin, Rörstrand 1950-1960-tal
Slipsar
Stearinljussamling
Tablettaskar
Teaterkikare
Tennfigurer
Tintinsaker
Tuggummin
Tvålar och tvålförpackningar
Tändsticksaskar
Vattenmeloner (allt som smakar, luktar och ser ut som)
Äggkoppar

Jag saknade
samlingen med Barbiedockor. Det hade jag velat se... jag samlade på dem när jag var liten... många Barbiedockor blev det... Min första Barbie fick jag någon gång i slutet av 70-talet. -79 tror jag det var. Och jag var 6-7 år.

Hon har förändrats en hel del genom åren, från när jag lekte med Barbie fram till nu. Fast det är ett helt annat inlägg...

I min barndom samlade jag också på luktklistermärken, allmänt kallade "Luktisar" om jag inte minns fel. Man skrapade i alla fall på dem och så luktade de cola, vanillj eller vad de nu föreställde. Jag har samlat på Disneyfilmer (under VHS-eran). Det var ett medvetet samlande. Och så samlade jag på en serietidningar av den fransk tecknaren François Bourgeon. Det var inte en serietidningar för barn som Bamse eller Pellefant utan en serier för vuxna. De var våldsamma och det var en del sex också även om det nu inte var huvudsyftet. Jag har alla fyra delarna av "Resande i vinden" och en av dem var dyr vill jag minnas, eftersom den var så svår att få tag på.
Nu minns jag! Första delen heter "Flickan i akterhytten" utgiven 1981.

Jag samlar nog på en massa saker, iaf har jag en massa saker här hemma... speciellt ljuslycktor. Låt se, hur många har jag egentligen... ca 20 stycken. Det kanske inte är så många. Hur många ska man ha för att få kvalificera sig som samlare?

50?
100?
elller fler?


Oki, nu är det sent.
Har suttit här och häckat ett tag.
Tags att gå till ingen.

Night's!

/K


0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem