torsdag, augusti 31, 2006

Språka på portugisiska

Det var fullt med folk på nattbussen och sätena fylldes på snabbt. Det satte sig en ung man bredvid mig och han råkade komma åt mitt ben med sitt och bad om ursäkt på engelska. Vi sa inget mer till varandra föränn han bjöd mig sina två sista halstabletter. Han frågade om jag var svensk och undrade om jag i så fall kunde hjälpa honom med några svenska fraser. Jag sa att det kunde jag nog. Han berättade att han var från Portugal och att det här var hans första besök i Sverige och så halade han fram sitt lexikon, en penna och papper. Han undrade över vad "See you later" hette på svenska och jag fick tänka till lite grann för att översätta det. Det är ju inte så svårt men klockan var närmare 03.30 och jag var väl inte direkt pigg.

See you later = vi ses senare
Sorry eller forgive me = ursäkta eller förlåt mig

och sen undrade han hur man uttalade de svenska räkneorden. Han började skriva upp; 10, 11, 12, 13, 14 osv till 20 och ville jag skulle bokstavera. Det gjorde jag så långt jag nu hann innan jag skulle kliva av bussen.

Han sa "Tack så mycket" och vi sa "hej då" och och skakade hand och jag sa "nice to meet you" innan jag klev av bussen.

/K


0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem