måndag, augusti 28, 2006

Is it a bird?! Is it a plane?! Och no it´s Superman!



Jag har varit på bio idag med mamma och vi såg just "Superman returns" Fast egentligen hade den lika gärna kunnat heta "Kristus kommer tillbaka." Filmen har grava Jesuskomplex och det fann jag inte så lite irriterande. Annars var den väl rätt ok, den fyllde sin funktion, i alla fall som underhållning för stunden. Spektakulärt foto och häftiga effekter med ett något för högt ljud i salongen men jag tror jag kanske börjar bli känslig på äldre dar... haha!

Om du ska se filmen, kanske du ska sluta läsa här och bilda dig din egen uppfattning. Annars får du gärna fortsätta läsa... =)

Filmen blev höjd till skyarna i DN vilket jag har lite svårt att förstå men i alla fall. Alltså det är ju en amerikansk film. Den är VÄLDIGT amerikansk med alla ingredienser som ska vara med. Moralen, omöjlig kärlek, den bombastiska musiken och Superhjältekompexet/Jesuskompexet som är ungefär samma sak.

Det finns en scen där Superman tumlar, faller sakta ner mot jorden. Hans armar är utsträckta och ena benet är lite uppdraget. Det är så likt korsfästelsen att jag inte tror att det är en slump. Dessutom pratar hans far från Krypton till honom i filmen: " Sonen ska återkomma till jorden..." (eller nåt sånt).Och "Du har en gåva till människorna..." Och sen: "Sonen ska bli en fader och fadern ska bli sonen". Detta är fraser som upprepas lite här och var, nu väldigt lösryckta ur sitt sammanhang.

En annan intressant detalj jag lade märke till var att varje gång när Superkillen gjorde något bra, räddade lite folk här och var på olika sätt, så zomande kameran in en folkmassa som stirrade upp i skyn, pekade och uttryckte sin beundran. Det hände säkert en åtta, nio gånger under filmen att men fick se detta. Allt som oftast hörs replikerna: "Oh, look it´s Superman!" Jag antar att regissören har ett syfte med det, kanske för att visa att Superman ändå är Supermannen själv och att han fortfarande är omåttligt populär?

Vi behöver alla en hjälte.

Eller behöver vi det??

/K



1 Kommentarer:

Blogger S-Man sa...

Enligt min mening så behöver vi faktiskt det.
Vi måste ha någon eller något att se upp till. Något att sträva efter.
Någon måste visa vägen annars skulle mänskligheten stå helt still!
Om ingen brydde sig om att försöka utveckla verktyg för att göra en yxa eller en pil så skulle vi aldrig haft en chans.

Vi behöver duktiga människor för att utvecklas. Allt annat är bara bakåtsträvande.

Sen att Hollywood tar det till sin spets är en helt annan historia, och att de aldrig ringer till mig kommer jag aldrig att förlåta dem för...

=)

(zunjx)

02:41  

Skicka en kommentar

<< Hem