söndag, augusti 13, 2006

Karin /vs Modesty Blaise... eller -visst finns det vissa likheter



Idag har jag träffat min gode vän Per, vi tog en promenad från Slussen in till Mariatorget, käkade lunch på Folkets Kebab på Hornsgatan och tog en kaffe vid fiket mittemot. Vi satt brevid en man och hans fina slädhund. Hundens ögon var så ljusblå att de nästan var vita och den såg så snäll och lugn ut. Men är det någon som har respekt för hundar så är det jag... man vet aldrig. Jag lovar att den där hunden förstod precis vad vi pratade om, i alla fall förstod han att vi pratade om honom när vi tittade på honom. Han såg oss i ögonen och tittade bort. Kanske blev han förnärmad? =) Husse var hungrig och käkade mackor och risgrynsgröt och när hunden fick vittring på gröten började den gnälla så husse raffsade i sin tygväska och tog fram en plastbunke och slevade upp lite gröt till doggisen, blandade i lite mjölk så det inte skulle bli för varmt.

Per och jag fortsatte promenaden, och gick in i Seriebutiken på St Paulsgatan. det är en rolig affär det där och jag blir jättefascinerad av alla plastdockor/samlardockor de har. Till min barnsliga förtjusning hade de Al Pacino som docka från filmen "Scarface"... bara det alltså. Sen fanns det ju Elvis Pelvis och Muhamed Ali också, plus en massa annat roligt. De hade flera varianter på The Simpsonfamiljen i olika situationer och eftersom jag är ett fan av Simpsons så tänkte jag nästan köpa en av dem. Fast de var dyra förstås... kostade väl några hundra för lite plast. Jag skojade om att jag skulle köpa allihopa och leka med dem när jag kom hem. Per sa att det är bara att ta bort dem om det kommer barn och hälsar på... det är ju samlargrejer det där. Fast jag menade ju att JAG skulle leka med dem... =) haha!

På väggen i butiken hängde bl a en gammal "Vecko-Revy" från 1980-talet med en mycket ung Rickard Gere på omslaget. Samlarobjekt idag naturligtvis. För att inte tala om gamla Fibban som ju nästan är kult idag.

När jag var barn fanns det en gömma uppe på loftet i en gammal ladugård i byn. Där satt vi några stycken barn och bläddrade intresserat eller något lojt kanske... Vi ville väl inte verka för intresserade eller hur?? Man måste ju hålla masken liksom! =) Pokerfejs är det som gäller alltså. FiB Aktuellt på den tiden var ganska oskyldigt om man jämför med dagens porrblaskor.

Vi fortsätter på vår serieodyssé och hamnar på Seriegallerian och jag säger "Oh, Ah" och blir jätteimponerad över "Fem Myror är fler än Fyra Elefanter-illustrationer. En sån vill jag ha! Eller ett Arne Anka-omslag! Eller ett omslag med Modesty Blaise! Det vore fan coolt!

Det fanns en jättefin Musse Piggtelefon på disken också och jag var bara tvungen att höra mig för var affärsinnehavaren hade fått tag på den. I London förstås....

Vår söderprommenad avslutas på Mosebacke där jag dricker en kaffe som tillsist blir droppen för min stackars mage. Mår illa hela vägen hem med tunnelbanan.

Visst ser jag skarp ut på bilden?? ;) Något snäppet bättre än min namme Modesty... elle??


/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem