tisdag, april 18, 2006

Vårpromenad på söder



Jag hade svårt att komma upp idag och ta mig före någonting. Ångesten höll mig kvar hemma till klockan 15.00 då jag äntligen tvingade mig upp ur sängen och ut! Ut i vårvädret! Katten var rastlös och ville ut på sin första riktiga vårpromenad utanför porten. Hon trippade ner i trapphuset och ut. Nervös som hon ju är i sin natur, jamade hon hela tiden och liksom tryckte sig mot marken. Ibland stannade hon till och tuggade lite gräs eller luktade på någon krokus. Jag tänkte ta ett kort på henne men hon hann smita in.

Jag har fotat med min nya mobilkamera för att öva mig lite :) Själv blir jag oftast inte bra på kort och här ser jag rätt sammanbiten ut med en djup rynka mellan ögonen. Visst kan jag skylla på att jag blev bländad av solen, nej föresten det kan jag inte... solen var bakom mig! Japp.

Sen tog jag tunnelbanan till söder. Vid Götgatan, utanför Slussens tunnelbana stod tre gatumusikanter. Det är ännu ett vårtecken, när gatumusikanterna börjar spela. De spelade härlig jazzig musik, en ung kille sjöng och spelade gitarr. En äldre svart man spelade på en hemmagjord bas som satt fast i en aluminiumbalja. Den tredje mannen spelade keeboard och spelade något slags blåsinstrumet på en och samma gång.

Jag tog en sväng till Mosebacke och köpte biljett till Vårfesten som Poeter.se anordnar i maj. Sen fortsatte jag min väg mot Söderhallarna. Jag tog en fika på Robert's coffee och satt där ett tag och tittade på folk.

Tog en sväng in i en butik och hittade en fleecekofta som jag trodde kostade 100 kr. Vilket kap, tänkte jag. Den tar jag. Fast det visade sig ju vara fel. Det stod att det var 100 kr rabatt, inte att den kostade 100 kr! Jaja, jag köppte den i alla fall. Den var fin och blå och går ihop med mina blå ögon, *blink, blink*. Tänk, jag mår (nästan) alltid lite bättre när jag shoppat lite grann. Ett tag kändes det riktigt bra och jag kände mig till och med lite glad. Solen lyste och det var ganska varmt ute.

Jag hann köpa en bok också på min vårpromenad, "Hanteringen av odöda" av Johan Ajvide Lindqvist. Jag har läst hans bok "Låt den rätte komma in" och den kan jag verkligen rekomendera. Jag sträckläste den.

Ok, nu ska jag se om jag kommer lyckas föra över lite bilder från mobilen. jag har installerat lite här idag... alltid lika spännande.... hm.

Vad vill ni se?

- Gullig ihoprullad katt?
eller
- Sammanbiten Karin i solglasögon?
eller
- Gatumusikanter vid Slussen?


Hurra det funkar! Härligt! Det ger en viss tillfedställelse det här, att fota själv. Men jag väntar med att publicera kort på mig. Ni får ge er till tåls, det kanske kommer... :)

/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem