tisdag, april 04, 2006

Jobbintervju 2 eller Nasse och I-Or


Nu är jag helt slut, det har varit intensiva dagar. Igår var jag så på Medelhavsmuseet och på jobbintervju. Chefen från Göteborg mötte jag i entrén och vi gick tillsammans upp till ett tomt tjänsterum där ytterligare en person skulle vara med. Det var kokhett i rummet och det var inte bara det att jag var nervös. (Det var faktiskt väldigt varmt). Vi satte oss ner med varsinn kopp kaffe och jag fick berätta om mig själv och min utbildning. Det var en bra dialog vi hade tycker jag och jag kunde berätta klart och tydligt hur jag såg på saker och ting och vad jag tyckte. Det kom upp ganska snabbt att jag inte har någon arbetslivserfarenhet inom arkivsektorn. De såg inte direkt det som ett hinder tror jag, det var mer jag själv som gjorde det. Min osäkerhet kom fram tydligt, den dåliga självkänslan poppade upp som Gubben i lådan och visade sitt fula tryne.

Ok, nu ska jag INTE slå på mig själv, jag ska härmed bryta den dåliga vanan som jag har att racka ner på mig själv! Det är bara så svårt att stå emot, det kommer över mig och jag blir bara sådär väldigt liten och osäker. Jag är en blandning av Nasse (Kära nån, kära nån... eller "det är svårt att vara modig när man bara är ett Mycket Litet Djur") och I-Or ("Alla kan inte och somliga vill inte, så är det bara" eller ännu hellre: Först Eftertanke och sedan Hårt Arbete"). Skulle vilja vara mer som Nalle Puh som bara är... och tar saker som de kommer. Men å andra sidan, en kombination av de tre kanske inte är så dumt? I lagom doser då :)

Jag tror att de på Medelhavsmuseet är intresserade och att det faktiskt finns en chans att jag kan få det här jobbet. Det är ju min chans! Det är nu eller aldrig som gäller! Ska jag låta mig själv stå i vägen och den kapaciteten som jag faktiskt har?! Nix Pix!

Nu ska jag rada upp vad jag är bra på och varför jag har chans att få det här jobbet, lite skryt med andra ord (ni får blunda nu om i vill) :)

1. Jag har en toppenbra utbildning, Fil. Mag med arkeologi som huvudämne
2. Kombinationen med ämnesvalet gör att jag passar för tjänsten (konstvetenskap, Antikens Kultur o samhällsliv och arkivvetenskap)
3. Jag är envis och ger jag mig sjutton på att göra något så gör jag det också.
4. Jag är ambitiös
5. Jag är analytisk
6. Jag strävar alltid efter att göra mitt allra bästa
7. Jag är positiv! (för det mesta)
8. Jag är noggrann
9. Jag får här chans att utnyttja den gedigna utbildning jag faktiskt har! Är det inte det jag vill?!

För en stund sen ringde arkivarien från Göteborg som jag i så fall kommer samarbeta med om jag får tjänsten vid Medelhavsmuseet. Det var ett bra samtal, jag fick veta lite mer om vad det innebär. Jag sa att jag ville ha lite betänketid (har ju det andra jobbet på Raä också).

Jag vet verkligen inte någonting om någonting, jag är i L I M B O! HJÄLP! Det är liksom bara att vänta nu! Och det är jobbigt! Jag vill bara att det ska vara i slutet på veckan då jag fått något slags besked, någonstansifrån!

/K


0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem