söndag, mars 12, 2006

Melodifestivalen, del 4


Melodifestivalens sista delfinal är nu avklarad. Startfältet var riktigt D Å L I G T. På ett sätt var det givet vem som skulle få den ena finalplatsen, Carola så klart och så blev det. Hon utklassade alla de andra. Hon behövde inte ens anstränga sig särskilt mycket för att göra det. Den andra platsen gick otippat till Björn Kjellman.

Jag har inte skrivit om de två andra delfinalerna men det gör inte så mycket, att skriva om den första och sista räcker gott. Det hade blivit lite tröttsamt annars.

1. Roger Pontare - sjöng en bombastisk låt om is och snö. Det var trummor och allehanda dansande fjäderprydda figurer på scen. Själv var han klädd som tomten i lång rock med mårdpäls på, fast färgen var isblå i stället för röd. Han har en bra röst men låten... jag vet inte. Tog sig till andra chansen, själv hade jag tippat på en finalplats men jag hade fel.

2. Laila Adele - Hyfsad låt men jag kommer inte ihåg ett dugg hur den gick. Den är rätt intesägande. Det enda jag kommer ihåg är att hon har fula bruna kläder på sig som inte passar henne alls.

3. Och så Günther and the Sunshine Girls - något så vansinnigt pinsamt och dåligt har jag aldrig hört under alla de år jag ändå kollat på Melodifetivalen. J och jag skrattade och skrek om vartannat och vid ett tillfälle var J tvungen att gå ut ur rummet. Själv satt jag i soffan med benen uppdragna under mig och med fleecepläden framför ögonen. Ja, jag kunde inte låta bli att titta ändå förstås. Ville inte missa detta. Günther satt i en stol på scenen och liksom väste fram "Like fire tonight" lite så där emellanåt. Han försökte sig på att se sexig ut också och plutade med munnen så där obehagligt som bara han kan. Det gav mig rysningar över hela kroppen och det var INTE av välbehag. Det är ju inte han som sjunger låten (han kan ju inte sjunga), det gör egentligen tjejerna (ja de kan inte sjunga de heller).

4. Sandra Dahlberg - har sålt sin själ... Varför har hon på sig det där och vad gör hon på motorcykeln? Gör hon reklam på en motorcykelsalong eller? En förlegad kvinnosyn tycker jag och med en spelad sexighet som inte alls passar henne. Blä. Var hennes förebild Pippi Långstrump? Det märks inte alls.

5. Evan - In genom andra örat och ut genom det ena. Lämnar inga spår överhuvudtaget.

6. Rednex - Hillbillysarna har kommit till stan! Tjo och tjim och det låter förskräckligt och är inte ens särskilt roligt trots att det säkert är tanken. De kom till andra chansen iaf. Hm.

7. Björn Kjellman - kom ända till finalen! Låten är lite konstig, en fransk - jag vill leva livet låt. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka... trots att den var en av de bättre. Jag gillar Björn Kjellman, han har självdistans trots att framträdandet pendlar mellan pretto, humor och den där självdistansen. Det märks att han är skådespelare och det var till hans fördel tror jag. Jag tror inte att han räknade med att han skulle komma till final. Men det gjorde han.

8. Sista kvinnan ut! Carola - att säga att hon klassade ut alla de övriga är en underdrift. Hon var proffsig och rösten satt som en smäck. Låten var en schlager med pondus. Hon kommer ta hem det här tror jag och hon vet om det. J funderade på om det var uppgjort, att Björkman medvetet har placerat Carola i sista omgången för att vara säker på att hon skulle komma till finalen. Inte vet jag om det är så, hon skulle säkert ha stått sig även om hon varit i en av de tidigare delfinalerna.

Annars var de olika Lenorna roligast, speciellt Johan Glans version av den tidigaste Lena Philipsson iklädd i en kycklingul midjelång jacka med enorma axelvaddar. Så jäkla bra! De andra versionerna var roliga också och spelades av bl a Sussie Eriksson och Anna-Lena Brundin.

Så var den helkvällen slut och J åkte hem och jag satt och zappade framför tv:n tills jag gick och sussade. J var sugen på att gå ut och dansa men jag hade ingen lust, vi var ute i fredags.

/K

1 Kommentarer:

Blogger S-Man sa...

Tycker fan inte att Carolas bidrag var så där jäkla starkt faktiskt men hon kommer ju naturligtvist ta hem hela klabbet. Tror dock inte att vi kommer att vinna hela klabbet med hennes låt.
Hin har utstrålning - ja, visst, men låten håller bara inte.

02:37  

Skicka en kommentar

<< Hem