lördag, februari 25, 2006

Du vet väl om att du är värdefull


Tänk att ord kan betyda så mycket, att de kan ändra hela ens sätt att tänka, om så bara för ett ögonblick. Det är som att vakna upp ur en djup, djup sömn. Jag önskar mig ett liv fullt av kärlek till mig själv och mina medmänniskor... och till Gud.

Här kommer två dikter från Tomas Tranströmer och Kristina Lugn. Deras ord fastnar i mig och får mig att känna det stora som faktiskt är.

Nu låter jag orden tala för sig själva.

Romanska bågar

Inne i den romanska kyrkan trängdes turisterna
i halvmörkret.
Valv gapade bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
"Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall."
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande piazzan
tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och
Signora Sabatini
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.

Tomas Tranströmer
"För levande och döda"
1989

------------

Jag behöver tystnad
och ensamhet
och en språkdräkt med god passform.
Jag behöver en hemlighet
och ett slitstarkt verklighetsunderlag.
Min arbetsuppgift just nu
är att försöka ta mig ut
ur mina egna formuleringar.

Det är ett sorgearbete att leva.
Om man inte förstår det
blir man aldrig glad.

Kristina Lugn
"Hej då, ha det så bra!"
2003

Kram K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem