torsdag, november 24, 2005

Bevare of the tvättstugsmaffia!

Att tvätta är en vardaglig och trevlig syssla tycker jag. Det är något meditativt med att tvätta och hänga tvätt. Jag behöver inte tänka på något annat än det jag gör just då.

Inget ont anandes gick jag ner för att ta ut tvätten och möttes av två tanter. Jag hälsar, är hövlig som sig bör.

De går ut. Den ena tanten ställer sig i dörröppningen och frågade argt vilken port jag bor i. Jag tittade frågande på henne och frågade varför hon ville veta det.

- Har du skrivit upp dig på tvättlistan?

- Självklart har jag gjort det, svarar jag lugnt.

- När gjorde du det då? Nyss eller? Man måste faktiskt skriva upp sig dagen FÖRE, det står så i REGLERNA, säger hon och pekar på tvättreglerna på väggen.

Jag blir osäker.

- Det har i alla fall inte jag sett, men OM det är så ber jag om ursäkt, jag har kanske missat det.

- Ja, så är det i alla fall. Jag kom ner här och skulle se om det fanns någon ledig tid att tvätta och så är du här!

Jag läser tvättreglerna och det stämmer naturligtvis inte det hon säger. Jag säger lite halvhögt för mig själv:

– Har ni inget bättre att göra på dagarna än att gå omkring och sprida dålig stämning.

- VAD SA DU?

Naturligtvis stod hon och häckade precis ur synhåll.

- JO JAG SA, har du inget bättre för dig än att gå omkring och klanka ner på andra och sprida dålig stämning?!

- Jag kom ner här och så, så är det överbelamrat med, med TVÄTT! Alldeles för mycket tvätt tycker jag! Din tvätt!

- Ja, nu är det ju som det är! Svarar jag och säger inget mer.

Andra tanten kommer in och ondgör sig över toaletten i källaren.

- Har DU sett toaletten här?! Säger hon till mig Den är alldeles överbelamrad med skivor! Känner du han, den där DJ: n i din trappuppgång? Du bor väl i trappuppgång XX? Vet du vem han är? Va? Vet du det?! Jag ska ta reda på själv vem han är och prata med honom. Ja, jag ska prata med fastighetsskötaren också.

Jag känner starkt obehag (det gjorde jag hela tiden, överöstes av känslan). Naturligtvis vet jag vem min granne är men det säger jag inte. Jag säger ingenting mer än att jag inte vet vem han är (en liten nödlögn) och att jag faktiskt inte bryr mig och lägger till ett:

- Men herregud! Och rullar med ögonen.

Jag har varit upprörd hela förmiddagen av de där kärringarna som inte har något bättre för sig än att agera tvättstugepolis! Vad är det för sätt?! De måste ju ha futtiga och tråkiga liv om de inte har något bättre att göra än att kontrollera andra. Patetiskt är var det är!

Jag vet att detta är ett fenomen som är vanligt i offentliga tvättstugor. De där tvättstugekärringarna finns överallt. Jag tror att varje tvättstuga har sin egen maffia. Jag förundras över att människor kan vara så otrevliga och ösa över sitt eget dåliga mående över andra. Hon var besviken över att jag hann före. Hon får väl bita i det sura äpplet som alla vi andra! Om det nu hade varit så att jag missat att man skulle skriva upp sig dagen FÖRE: Gäller inte samma regler för henne som för mig?

Summan av det hela: jag har inte gjort något fel. Överhuvudtaget. Jag tvättade klart min tvätt och såg inte röken av henne, som tur var… för henne. Hade hon kommit tillbaka hade jag slängt ut henne.

Jag blir alltid lika häpen och över hur otrevliga människor kan vara. Jag känner mig något naiv också. Jag borde väl vid den anmärkningsvärda åldern 30 + ha förstått att alla människor inte är trevliga och hövliga, utan att de öser all sin skit över andra. Men jag är kanske för hård mot mig själv.


0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem