tisdag, november 22, 2005

Jobberi jobbera

Att det ska vara så svårt! Att få ett jobb! Att få det jobbet Jag vill ha! Jag söker och söker men inga napp på arkivfronten alls. Är nyutexaminerad arkivarie sen i våras.


Däremot har jag massor av erfarenhet av att arbeta inom vården, men det vill jag inte arbeta med.


En av orsakerna till att jag sökte in till universitetet för fem år sen var för att komma ifrån det och pröva på något helt annat. Jag ville skaffa mig nya erfarenheter, utmana mig själv på en helt annan arena. Och det har jag också gjort. Jag sökte in till universitetet efter att ha läst in ämnen på komvux.
Jag läste konstvetenskap i ett år, sen blev det arkeologi i två år och efter det Antikens kultur och samhällsliv, allt vid Stockholms universitet. Av det blev det en Fil. Mag med huvudämnet arkeologi. Utöver det har jag sedan läst arkivvetenskap vid Uppsala universitet.


Nu måste jag återigen söka jobb, jag måste söka alla jobb jag har Någon slags behörighet till. Inte bara arkivjobb eller museijobb utan även vårdjobb. Det är inget fel att arbeta inom vården men jag har liksom, been there done that redan.


Jag vill arbeta inom den bransch jag senast är utbildad inom. Arkeolog och/eller arkivarie på ett museum eller vid ett arkiv. Men ju mer utbildad jag blir, desto svårare verkar det vara att få ett arbete.

Det känns som Moment 22...

It suck´s!



1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Tjena,
Jag är i precis samma sits som du, har en fil.mga i historia plus 45p. arkivvetenskap, har oxå sökt massa arkivjobb, men inte fått napp. Surt, när jag påbörjade arkivutbildningen vid mittuniversitet för tre år sedan sa lärare att det var så lätt att få uppdrag som arkivarie efter avslutad utbildning. Det var ett helt felaktigt påstående.

14:44  

Skicka en kommentar

<< Hem