tisdag, februari 14, 2006

Ta hand om din egen skit


- För jag vill inte ha den!


Varför råkar jag alltid på de där personerna (vanligtvis kvinnor) som spyr ut sin skit på andra människor? De mår antagligen så dåligt och de går igång på att trycka till andra så de känner sig lite bättre, lite större och säkrare på sig själva.

Själv blir jag liten av sådanna människor och jag antar att det är precis deras syfte. Jag spelar dem helt i händerna, blir ledsen och tänker på det alldeles för mycket. Trots att jag innerst inne vet att det egentligen handlar om dem.

I det här fallet var projektionen så kraftig att det var svårt att värja sig.
"Jag är hemskt ledsen, jag har inte hunnit göra det. Men jag fixar det nu".
När hon sen säger i otrevlig ton: "Hur ska du lösa det här?" och det går några vändor till och jag återigen erbjuder mig att göra det jag kan, lugnt och sakligt. Men hon lyssnar ändå inte och jag får ta emot mer och mer skit. Ja, då får det helt enkelt vara.

Enligt mina kollegor gjorde jag precis rätt, sa rätt saker. Jag kunde inte ha gjort mer. När jag insåg att diskussionen hade stagnerat så sa jag det och gick därifrån. Jag försökte lösa problemet, men det dög inte. Vad jag än gjort eller sagt, så skulle inte det varit bra i alla fall. Jag kunde slagit knut på mig själv tre gånger om men det hade ändå inte varit bra.

Jag gör så gott jag kan. Jag är mänsklig. Det innebär att jag inte är perfekt. Jag gör misstag och hinner inte med allt (ibland är det en teknisk omöjlighet att hinna allt). Jag kan till och med erkänna mina misstag. Det har jag visserligen inte mycket för så jag kanske ska sluta med det.

Det som gör mig mest arg är att jag fortfarande går och tänker på det som hände, att jag låter henne ta min energi och sinnesro. Det gör mig arg på henne och på mig själv och då är jag inne i en destruktiv cirkel som är allt annat än sund.
It sucks! :=

/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem