onsdag, februari 08, 2006

Barcelona, Barcelona i mitt hjärta... och så lite Gaudí



Mamma och Sv ska åka till Barcelona i morgon. Jag skulle väldigt gärna vilja föllja med, men det går ju inte. Jag hoppas i alla fall att de får en upplevelserik vistelse där och att de tar sig tid att titta på arkitektens Antonio Gaudís fantastiska arkitektur.

Jag och min syster var i Barcelona för några år sedan och vi var nog båda i extas! Vi tittade på ALLT som hade med Gaudí att göra, vilket inte var så svårt eftersom hela staden är genomsyrad av hans arkitektur.

Gaudí var verkligen nyskapande och före sin tid.
Han föddes 1852 och dog 1921. Han blandade massor av material och arbetade mycket med mosaik, trä, betong, gjutjärn. Gaudí var mycket religiös vilket genomsyrar i princip allt han skapat. Det finns otroligt mycket detaljer överallt och allt är genomtänkt in i minsta detalj med en tanke och/eller en idé bakom.

Den kanske mest kända verket han gjort är katedralen La Sagrada Familia. En jättelik katedral som dominerar hela Barcelona. De bygger på den fortfarande, nästan 100 år efter hans död. Det säger en hel del tycker jag.

Hans arkitektoniska stil kan tyckas lite grotesk i sin framtoning och han pendlade verkligen däremelllan. Formerna är ofta organiska, svepande former som ibland nästan är lite äckliga. Men så ibland, för det mesta tycker jag, så är det gränslöst fascinerande och vackert. Speciellt är jag förtjust i mosaiken han använder på hustak, skorstenar mm.

Gaudí har även designat parker, palats, lägenheter (både interiör och exteriör) samt möbler. Han ritade och byggde sitt eget hus i Park Guell.

Ett tips: Åk till Barcelona! Jag längtar tillbaka dit. Någon som vill hänga med? :)
Hej svejs!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem