onsdag, februari 08, 2006

Back to Sunkit


Jag har ju glömt att berätta att jag och J. var på Sunkit i måndags! Jag har inte varit där på ett år eller så. Det var härligt att höra alla slagdängor och gamla sunkithits.

Fotograf: Magnus Nilsson m.fl. från Sunkits hemsida.

För er som inte vet vad Sunkit är kan jag förtälja att det är en undergoundklubb på söder. Klubben huserar på Folkungagatan på restaurang Bröderna Olsson.

Det är musiken som gör Sunkit och det är en salig blandning av människor... och mycket arkeologer. I alla fall var det det när jag började gå där och jag tror det är så fortfarande.

Vad kan jag då säga om musiken? Ja, det är en salig blandning av schlager, gamla barnvisor, snuskiga visor och annat som inte riktigt är rumsrent eller som är på gränsen till det riktigt dåliga. Det finns liveinspelningar och andra inspelningar som människor har gjort och de sjunger RIKTIGT DÅLIGT. Det går NÄSTAN inte att lyssna... men man skrattar desto mer. Och så blir det naturligtvis mycket ehh, allsång. Party, party säger jag!

Det finns en helt underbar dansbandversion av låten "Highway to Hell". Och det är nästan så man tror det... att man kommit till helvetet och tillbaka igen. :) (Ja, ja inte riktigt då...)

Eller vad sägs om den här gamla slagdängan från 1950? - talelt:
"Tänk att va Lektyr-fotograf, en sån där som plåtar tjejer. Tänk än då, det vore grejjer. Det ville jag va, o la la la..."
eller:
"Kär i dig banan, kär i dig banan. Du är så go och gullig i skalet" av och med Kersin Banana Bylén.

Är inte det poesi så säg? Haha!

Låttexterna är hämtade från sunkits hemsida: här är länken dit! för er som vill ha ytterligare information, annars kan ni alltid göra ett besök:
Klubben är öppen från kl 20.00, första måndagen varje månad. Bröderna Olssons restaurang var det ja, på Folkungagatan, på söder.
Vi ses där vettja!
/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem