torsdag, februari 09, 2006

Arkivarie /vs Arkeolog




Arkivarier är torra och tråkiga människor som arbetar på arkiv nere i en källare någonstans. De är antagligen enstöringar hela bunten som inte har ett socialt liv.

Arkeologer är äventyrslystna roliga människor som vet hur man har roligt! De arbetar alltid utomhus där de helt uppslukas av sitt spännande arbete.

Jag är både arkivarie och arkeolog. Två sidor av samma... människa.

Det blir olika reaktioner beroende på vad jag säger. Om jag säger att jag är arkivarie, höjer folk knappt på ögonbrynen, oftast vet de inte vad det är för något. En del säger att det låter trist och på sätt och vis har de rätt. Det kan låta rätt tråkigt faktiskt men det beror säkert också på hur jag presenterar arkivarierollen.

Om jag däremot säger att jag är utbildad arkeolog då blir de flesta genast intresserade och de får något glasartat i blicken. Ibland visar det sig att de själva alltid drömt att få vara arkeolog. Och så är det ju det där med Indiana Jones...

Nej, jag har ingen piska eller hatt. Jag har heller inte grävt efter den heliga graal (inte för att någon någonsin har trott det, men i alla fall..) Jag beger mig heller inte ut på äventyr titt som tätt och gräver efter guld. (Jag har ju knappt varit ute och grävt ens och faktiskt ännu mindre arbetat som arkeolog). NEJ! erkände jag just det där?... hm.

Jag förstår dessa två stereotyper av arkivarien och arkeologen, jag har dem ju till viss del själv. Vissa bitar av det stämmer men det finns även ganska mycket som är gemensamt för de två.

Alla arkeologer är inte ute i fält och gräver. Grävandet är för det mesta säsongsbundet och resten av tiden sitter arkeologen och skriver rapporter, artiklar och gör olika inventeringar. Många arbetar vid universitet eller på museer och en del forskar vid sidan om.

Arkivarier kan arbeta vid arkiv men även på myndigheter och företag. Alla företag och myndigheter har ett arkiv och alla arkiverar. Tänk efter, vad har du hemma? Sparar du på något? Har du listor över dina saker eller ordning (oordning kanske? :-) på dina papper/dokument? De kanske ligger i olika mappar hemma?
Arkivarien arbetar ibland med att ordna och förteckna arkiv och hon/han skriver arkivförteckningar. Desutom besöker en del arkivarier olika myndigheterna och kontrollerar så att arkivreglerna följs. Det finns en hel del lagar och paragrafer att hålla reda på. Sekretesslagen, Personuppgiftslagen och arkivlagen. En hel del juridik alltså.

Numera finns det också mycket material i datafiler. Alltså är det inte bara att sitta och sortera och/eller klassificera handlingar även om det nog förekommer ganska ofta. Arkivarien får även bestämma vad som ska sparar för framtiden och vad som ska gallras, ett ganska stort ansvar och svårt. Hur vet man egentligen vad som är viktigt? Vad är forskarna intresserade av om säg 30, 40 eller 100 år? Det är kanske inte samma information som är viktig då som nu?

Jag är en produkt :) av de båda, arkivarie/arkeolog... vad nu det ska betyda.
/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem