fredag, december 02, 2005

Varning för Karibienbluff!

Jag har precis pratat med finanspolisen i Stockholm. Jag har inte gjort en polisanmälan eftersom jag inte direkt blivit utsatt brott. Däremot har jag informerat polisen om vad jag utsats för.

Det är tydligen en ny räd av lurendrejarna som pågår. Senast var nu i somras. Polisen som jag pratade med visste genast vad jag pratade om och sa att det var flera människor som ringt under veckan och anmält. Hon sa att det stått i kvällspressen om just dessa sorts bedrägerier.

Jag hittade några artiklar på nätet om precis det jag blev utsatt för. Artiklarna är från i somras.
Se nedan:
---------------------
"Se upp för nytt telefonbedrägeri

Sveriges Radios Ekot rapporterar idag om ett helt nytt telefonbedrägeri, som dykt upp under augusti. Genom att locka med gratis lyxresa försöker tjuvarna lura av dig konto- och personnummer.

Abonnenten uppmanas därefter att uppge sitt privata kontonummer. Telias presstalesman Lars Joelsson säger till Ekot att det handlar om lurendrejare. Enligt polisen lär det dock bli svårt att haffa bovarna.

”Bedragarna kan sitta precis var som helst. Vi vet inte omfattningen ännu. Jag har blivit uppringd av kolleger i Östergötland där man har fått in anmälningar och fler anmälningar är på väg”, säger Stig Sandgren på Stockholmspolisens utredningsrotel, till Sveriges Radio.

Rösten i andra änden berättar, på engelska, att du har vunnit en resa. Allt du behöver göra, enligt bedragarna, är att trycka på nian för att konfirmera.



Dagens PS 2005-08-12 13:14

---------------------------
2005-08-13 09:10:00
Skaraborgare drabbades av Karibienbluff

"Polisen i Skövde fick igår in en anmälan om telefonbedrägeri. Det handlar om ett företag i USA som nu inriktar sig på den svenska marknaden. En automatisk röst berättar på engelska att du vunnit en lyxkryssning till Karibien, och ber om kontonummer och en mindre betalning.

Konsumentverket har tidigare varnat för de här telefonsamtalen, och menar att man i bästa fall får köpa en resa till ett mycket högre pris än vad man räknat med - och i värsta fall blir av med pengarna."

/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem