söndag, oktober 29, 2006

Stockholmsnatt


Det var sjukt mycket folk på Cliffan igår. Och vi stod i kö i nästan en timme. Jag brukar verkligen försöka undvika att stå i någon av Stockholms många krogköer (i den mån det går). Men igår så blev det i alla fall så. Vi kom in och hann precis ta oss fram till balkongen innan de satte igång filmmusiken till 2001. Och som på en given signal så ställde sig merparten av allt folk upp på stolar, soffor och alla dansade och sjöng. Jag måste medge att det var en riktigt skön stämning.

Det blev rätt otäckt när vi skulle gå igenom folkhavet till baren. Det var så trångt och det var nån jävla idiot som tryckte på bakifrån. Det var bara att följa med, jag kunde ingenting göra. Jag kunde inte gå framåt, inte bakåt. Ett tag kände jag fara för mitt liv. J sa att hon nästan fick panik och att tanken kom att om hon ramlade så skulle hon inte komma upp igen utan bli ihjältrampad.

Idioten skulle förbi och puttade sin kompis framför sig, jag slog honom på axeln och gjorde en ful gest åt honom, kallade honom idiot. Han flinade bara och slog ut med händerna som i "Vadå? Vad har Jag gjort?"

Cliffan stängde kl 01.00 och vi funderade på om vi skulle fortsätta någon annanstans. Vi åkte till Galway på Kungsgatan. Även där var det kö men eftersom vi har vipkort fick vi gå in före och slapp betala inträde (hjälp vi har vipkort på Galway's, hu). Vi gick direkt till dansgolvet. Rätt kul tills en snubbe hela tiden backade på mig och trängde in mig mot väggen. Han var full och märkte väl inte det. En gång stod jag stadigt kvar och så att säga stod emot och knuffade lite tillbaka. Den andra gången (eller tredje), blev jag irriterad och sa till honom och undrade om han kunde flytta på sig eftersom han hela tiden trängde in mig mot väggen. Han blev sur och stämningen blev lite hätsk ett tag.

"Det häreju ett danssgolv" sa han och stirrade på mig (som om det var ett svar eller ett skäl) och "Det förståruväl att det inte var meningen".

"Jo", svarade jag, det vet jag men... du kan väl håll dig där borta bland dina vänner".

Här blir jag rädd och backar inombords eftersom jag plötsligt får för mig att han kommer slå till mig om jag fortsätter envisas eller säga emot. Jag flyttar på mig och försöker undvika honom så mycket som möjligt i fortsättningen.

Klockan är över tre när J och jag bryter upp och åker hemåt. Jag väntar på tunnelbanan vid Hornstull och där sitter jag kanske... 25 minuter eller något. Jag kommer på att klockan egentligen bara är 02.30 i stället för 03.30. Men då borde jag ju inte missat sista tunnelbanan, så varför kommer inte den då? Jag ger upp och tänker ta en taxi hem men innan jag gått ut genom spärren kommer ett meddelande om att tåget är försenat och kommer om 10 min så jag går tillbaka och sätter mig igen.

Kommer hem, sminkar av mig och rullar ner i sängen. Skönt.

Idag har jag således inte gjort många knop utan bara tagit det lugnt. Läst bok i sängen, sovit lite till, diskat och tittat på tv.

/K

1 Kommentarer:

Blogger S-Man sa...

Vilka idioter du stöter på hela tiden!
Trist.

=(

20:05  

Skicka en kommentar

<< Hem