onsdag, juli 05, 2006

Komik a la 80-tal
















Igår kväll satt jag och såg Best of "Inte Aktuellt" ("Not the 9 o'clock news") från 1979-1982 med skådespelarna och komikerna Mel Smith, Rowan Aktinson, Griff Rhys Jones och Pamela Stephenson. Jag kommer ihåg "Inte aktuellt", jag kollade varje avsnitt då under 80-talet och skrattade hysteriskt.

Karin var 10 år gammal... och hade fantastiskt rolig humor, redan då ;)

När jag nu skulle se dem igen så var mina förväntningar rätt höga och tyvärr måste jag säga att det inte riktigt håller idag, en del skämt förstod jag inte alls. Dels på grund av att de inte var roliga, dels för att det drevs med politiker och andra människor, sånt som var aktuellt just under 80-talet. Visst minns jag Ronald Reagan och Nancy, Prins Chares och Margret Thatcher men en del människor kände jag inte igen och det måste vara för att de är mer lokala förmågor, så att säga. Sen skrattar jag inte längre åt när folk ramlar och slår sig, jag känner mest hur ont det måste ha gjort.

Fast det finns vissa små pärlor också; som te x när Rowan Atkinson går på en gata och blir mer och mer medveten om kameran som följer honom. Han börjar göra sig till och tillslut blir han så distraherad att han krockar med ett träd. Så subtilt! Så fantastiskt kul...! och det hela varar bara i 10 sekunder! Åh, jag skrattade gott åt det och spolade tillbaka för att se det igen.

Sen gör de en hel del roliga och vansinnigt elaka parodier på artister; bla Barry Manilow och på en synthpopgrupp jag tror mig känna igen men inte kommer ihåg vad den heter.

Ikväll ska jag nog se de gamla godingarna från "Hemma värst", ni vet den där skruvade engelska serien från 1985 med Neil, Viv Rick och Mike. Mitt bästa minne från den serien är när Neils sunkiga och illaluktande strumpor attakerar honom och han försvarar sig med en stol och skriker åt strumorna "Kill, kill!". Frågan är väl om jag kommer tycka det är lika kul idag, det återstår att se...

spänningen är olidlig.

Bilden till höger föreställande Rowan Atkinson är inte från serien "Inte Aktuellt" men jag tycker den är så rolig så den får vara med på ett hörn iaf.

/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem