söndag, maj 07, 2006

En kväll på söder; Medborgarplatsen

Jag ser det som en film i huvudet. Misshandeln på Snaps vid Medborgarplatsen. Det var bara någon timme sen. Jag och J. sitter en bit därifrån inne på Snapsområdet men vi ser. Två killar börjar mucka. Först verkar det hela mycket oskyldigt, lite smågnabb, kanske känner de varann innan?

Sen går det hela mycket snabbt, eskalerar och de hamnar snart riktigt i luven på varandra. Kompisar från båda håll försöker gå emellan och hålla fast de båda men misslyckas. De tumlar ut på trottoaren och den ena (han som startade det hela, det är iaf vad jag tror) håller fast den andra killen och ger honom knytnäveslag på knytnäveslag i ansiktet för att sedan som avslutning skalla honom. Killen ramlar ner på marken, folk kommmer springande.

Hela uteserveringen är fullt av folk. Någon tjejer vid ett bord konfronterar honom, gärningsmannen. Han svarar: "Sorry, sorry. Jag ska gå gå nu." Ursäkta att jag störde typ. Han märker att folk tittar, vi har ju alla sett att han just slagit ner en kille! Sen säger han (sicken jävla kommentar): "Men ni vet inte vad det handlar om! Ni vet inte vad det handlade om!" Precis som om det skulle vara ett skäl att slå ner någon överhuvudtaget! Han går några vändor fram och tillbaka för att sedan försvinna bort från platsen.

Ute på gatan har killen som blev nerslagen rest sig upp. Han har blivit omhändertagen. Någon har hämtat en filt, en annan har hämtat papper. Han reser sig så småningom upp, stannar kvar ett tag för att sedan så småningom gå därifrån med sina kompisar.

Poliserna kommer fem minuter senare, då är både offer och gärningsman borta. De tar upp vittnesmål men om så mycket mer händer vet jag inte...

Alltså, det var så overkligt! Det gick nästan som i slowmotion fast det hela gick på en gång väldigt snabbt. En konstig surrealistisk känsla. Jag som bott i Stockholm ganska länge och rör mig mycket på söder har nästan aldrig direkt blivit vittne till något, föränn nu. Jag vet ju att det förekommer, att det till och med verkar vara ganska vanligt.

Jag skulle tro att bråket/misshandeln handlade om att den ena snubben tyckte att den andra kollade in hans tjej eller något. Och eftersom han har problem med att behärska sin testosteronstinna vrede så är det enklaste att puckla på någon. I stället för att ta ett djupt andetag , behärska sig och gå därifrån. Och vara stolt att andra män kollar in bruden han har.

Nej, jag vet inte vad det handlade om men vad det än var så var det en misshandel, ett brott som begicks. Sen om den ene kollade in den andras brud...så vadå? Det ger inte honom någon rätt att misshandla någon!

Jag blir så jävla arg! Det finns så många idioter där ute! Farliga människor som inte drar sig för någonting! Inte för någonting! det var tur i oturen att det inte var någon kniv inblandad!

När J och jag går därifrån har poliserna avlägsnat sig. Kvar utanför ingången till uteserveringen ligger några blodiga papper kvar och blod på trottoaren.

Ja jösses... vad ska jag säga? Det är för jävligt helt enkelt.

/K

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem