måndag, december 19, 2005

Söndagsnöjen

Igår träffade jag en av mina bästa vänner, Gi. Vi gick på julkonsert tillsammans med hennes två tonåriga söner (som väl var måttligt roade) i Skarpnäckskyrkan. Det var en klassisk konsert med barocktema. Kör, barockmusik och jultexter. Det var delar ur ett Juloratorium som framfördes och som var baserat på texter från Karl XII bibel och 1697 års psalmbok. Det var roligt att läsa texten eftersom den var på gammelsvenska med influenser från latin, tyska och engelska som det ju whar dååh.

"Af ödmiukhet bög tigh diupt ned. Mot HErran JEsum tin Gudh kär"

Hm, vad betyder det där då? Tja..

"Gudh sielfer thetta wrecket dref/
At utan man hon moder blef:
Tå Gabriel til henne gick/
Af hans ord hon Gudz Son undfick."

Mellan de mycket vackra kör- och solostyckena lästes text från bibeln. Det var en skintorr präst med othroligth tråkigh ock entonhigh rösth. Jag fick ett skrattanfall vid ett tillfälle när han läste ordet "krubbo" i stället för krubba. Kanske inte så kul men jag är ju en lättroad jävel så.. :)

Gi och jag fikade efter konserten och senare gick vi hem till henne. Ynglingarna hade hyrt filmen "Saw". Vi såg den tillsammans med fötterna uppe i soffan och kuddar framför ögonen. Drack julmust och käkade choklad till. En riktigt bra och mycket obehaglig film.
Huwa!!
Jag drömde inga mardrömmar dock. Tur att vi var så många som såg den tillsammans.
Hejhej

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem