lördag, juli 15, 2006

Lurendrejeri på stråket


Det har inte varit riktigt lika varmt nu ett par dagar som det var förra veckan. Jag tänkte genast på hur mycket kläder jag skulle ha på mig, men så kom jag på att det ju faktiskt fortfarande är sommar. Det är i mitten av juli och trots att det bara är 19 grader ute och lite blåsigt så är det ganska varmt. Det är inte dags att ta fram skinnjackan eller den stickade. På kvällen är det en annan sak, då kan det vara skönt att ha på sig någonting lite mer.

Jag åkte in till city redan på förmiddagen, jag hade lite saker jag skulle köpa. Efter det var gjort blev det en promenad från t-centralen till Mariatorget. Hur mycket turister som helst, överallt. Mellan någnstans från mitten av Drottninggatan och mitten av Västerlånggatan ungefär, såg jag fem stycken män som försökte lura av turisterna deras pengar, ni vet de där som har tre askar och så ska man satsa pengar och gissa under vilken ask som det gömmer sig en tärning? Det var nästan som det var samma man som flyttade på sig utefter hela stråket... Märklig känsla.

Det var mycket folk som samlades och jag blev rätt irriterad eftersom det med all säkerhet är buffel och båg. Klart att människor (och även turister) får ta sitt eget ansvar över vad de vill kasta bort sina pengar på, så jag blev minst lika häpen över att de överhuvudtaget stannade och faktiskt tycktes satsa ganska mycket pengar. En av männen med askarna hade en 500-hundring i handen... Det var väl en stackars turist som inte hade en aning om hur mycket pengar det faktiskt var.

Varje gång jag gick förbi dem muttrade jag "Fyff, vilket buffel och båg!" men det var ju ingen som varken hörde eller förstod det...

Om jag inte minns fel så stod det en rad artiklar i tidningarna för några år sen om de där lurendrejarna med sina askar och att de var skickliga på att luras och att det var stört omöjligt att gissa rätt fastän det såg så enkelt ut. Snacka om att trigga igång människors spelberoende! Jag inbillar mig att de säkert samarbetade och kom från samma land, typ från öststaterna eller nå´t. Ja ja här frodas mina fördomar, jag vet!

Jag fortsatte Hornsgatan upp, gick in i Maria Magdalenakyrkan och satt där ett tag i tystnaden. Det var skönt, ett litet andrum.

Sen fortsatte jag och gick in i en brasilians butik. Jag ville ha en snygg brassetröja, eftersom jag lyckats färga den gula fina jag har så den numera är alldeles grågröndassig... tyvärr tillsammans med allt annat i den maskinen. Morr! Det var en trevlig man som ägde butiken och vi pratade litegrann. Han tyckte jag skulle åka till Brasilien och sa att en sista-minuten-resa kostade bara en sådär 3500 kr tur/retur med hotell. Låter ju väldigt billigt faktist... Nån som vill hänga med?! :)

Vid Mariatorget gav jag upp och åkte tuben hem.

/K

1 Kommentarer:

Blogger S-Man sa...

Vi åker du & jag!

=D

01:32  

Skicka en kommentar

<< Hem